Importanta tehnicilor creative in terapia tulburarilor din spectrul autist ( TSA)

Contrar tendintei promovate in literatura de specialitate, care afirma ca persoanele cu tulburare din spectrul autist ( TSA ) au mari dificultati de imaginatie, gandire si comportament flexibil, ele pot experimenta jocul creativ si chiar este incurajat in terapia prin joc, acest aspect- al creativitatii.

Calea de imbunatatire a functionarii potentialului de invatare a copiilor cu TSA o reprezinta adoptarea unor modalitati terapeutice creative, care sa includa jocul in invatareintegrarea ambelor emisfere. Astfel, conexiunile neuronale slabe, deficitare sunt intarite si este facilitata dezvoltarea imaginatiei si creativitatii copilului.

Sunt o multime de persoane cu TSA care sunt capabile sa –si exprime abilitatile intelectuale si talentul in moduri variate prin intermediul artelor creative ( pictura, muzica, desen, dans, marionete, teatru etc)

425232_3244858296258_1071838066_n
Foto Copyright© Laura- Simona Ciocoiu

Copiii carora li se obstructioneaza accesul la modalitatile de exprimare creative,
ori care sunt directionati strict, prea mult in jocul lor,
vor continua sa relationeze intr-un mod rigid, inflexibil, uneori chiar haotic.


Fara a face referire la capacitatile lor intelectuale, toti copiii au dreptul de a experimenta si dezvolta modalitati creative de gandire, sa-si dezvolte increderea in sine si experienta sensului in viata lor.
Procesul creativ este multidimensional– implica mai multe functii, combinarea abilitatilor si caracteristicilor personale.

Jocul este o forma simbolica de comunicare.
Utilizarea simbolurilor in joc, ajuta copilul sa construiasca o punte de legatura
intre realitate si fantezie si sa reduca distanta dintre acestea.

 

SAM_0540
FotoCopyright© Laura- Simona Ciocoiu

Jocul cu nisip ( Sandplay)

Utilizarea acestuia si jocul cu obiecte mici- confera un mijloc de exprimare a propriilor emotii si ganduri– are o actiune foarte puternica – expresie non verbala.
Maleabilitatea nisipului confera o stare de bine, o experienta placuta, ofera un spatiu in care se poate crea- o scena, o poveste, si faciliteaza dezvoltarea senzoriala si explorarea creativa a lumii interioare a copilului. De multe ori sedintele se fac in familie, tocmai pentru a da oportunitatea fiecarui membru al familiei sa se exprime, sa vorbeasca despre evenimentele saptamanii precedente, despre ceea ce simte, ingrijorari etc

SAM_0535
FotoCopyright© Laura- Simona Ciocoiu

Nisipul faciliteaza stimularea senzoriala.
Obiectele mici utilizate de copil nu sunt intamplatoare- ele au o anumita semnificatie pentru copil- astfel ca se ofera oportunitatea de a utiliza aceste obiecte in mod simbolic.
Cand un copil utilizeaza tava cu nisip- se da posibilitatea acestuia sa exploreze in mod creativ lumea sa interioara.
Prezenta terapeutului confera un rol suportiv si asigura un timp si un spatiu personal pe care copilul il foloseste in explorarea unor aspecte ale Sinelui.
La nivel preverbal, manipularea obiectelor in tava cu nisip, da ocazia de a intra intr-un dialog care ajuta copilul sa inainteze in gandire, cunoastere si interactiune.

Cavaler
Foto Copyright© Laura- Simona Ciocoiu

Plastelina si lutul / modelajul si sculptura

Experienta senzoriala este esentiala pentru cunoasterea lumii si cunoasterea de sine.

Utilizand lutul sau plastelina, copilul are libertatea de a crea forme, paternuri si reprezentari ale obiectelor, persoanelor etc.
Astfel, copilul se afla intr-un proces profund de invatare despre sine si despre reprezentarea aspectelor vietii, intr-un limbaj creativ.
Modelarea plastelinei/ lutului sunt experiente linistitoare, copilul poate sa creeze si sa recreeze forme care sunt semnificative pentru el, care sunt importante, si cu care se intalneste in viata de zi cu zi.
Amintim aici ca nu conteaza atat produsul final, ci angajarea copilului in proces, felul in care acesta se implica.

Carduri OH
Foto Copyright© Laura- Simona Ciocoiu

Povestile – spunerea si crearea lor

Procesul afectiv care insoteste jocul, ajuta copilul sa isi extinda cunostintele si capacitatea de intelegere.
Povestile reprezinta o componenta esentiala in procesul de dezvoltare prin care ei invata mai mult despre sine, despre cultura, despre lumea inconjuratoare si interactiunile cu ceilalti, ajuta la dezvoltarea semnificatiilor, a reprezentarilor etc.
Impactul povestilor este major prin exemplele de empatie pe care le furnizeaza, prin rezolvarea de probleme, invatarea de comportamente sociale si de simbolizare a experientelor personale– copilul interpreteaza si redefineste aspecte care sunt semnificative pentru el.

969092_3244858696268_219945482_n Teodor 2 ani si 6 luni
Foto Copyright© Laura- Simona Ciocoiu

Arta

Copiii au nevoie sa utilizeze o serie de materiale diverse si sa exploreze diferite modalitati de a se exprima.
De exemplu, cand un copil prefera sa utilizeze cercuri, roti – acest lucru poate fi explorat in desen/ pictura, colaj etc, si el poate descoperi si aspectul estetic al lucrurilor respective, nu numai pe cel functional.
Atunci cand prefera o anumita culoare, pot fi utilizate diferite materiale, diferite texturi, ceea ce il ajuta pe copil sa exploreze mediul in mod creativ si in acelasi timp, sa se exprime pe sine – utilizarea unei culori este vazuta ca o eliberare emotionala.

DSC_0275
Foto Copyright© Laura- Simona Ciocoiu

Muzica si miscarea ( dansul)

Ca si arta, muzica si miscarea contribuie efectiv la  exprimarea fizica si emotionala.
Miscarea/ gesturile constituie modalitati de comunicare si, asa cum am afirmat intr-o lucrare anterioara, ” miscarea/ dansul reprezinta o modalitate de a extinde emotiile prin punerea lor in forma kinestezica” .


Prin reflectarea miscarii ca intr-o oglinda ( mirroring), executarea aceleasi miscari cu copilul – se confera o stare de intelegere si suport, de continere a emotiilor sale, a comportamentului, o continere integrala a copilului, cu tot ceea ce reprezinta el.

 

SAM_0773
Foto Copyright© Laura- Simona Ciocoiu

Marionetele

– Constituie un suport pentru dezvoltarea comunicarii non verbale si verbale.
– Diferitele personaje si animale pot fi utilizate ca simboluri pentru ganduri si actiuni, pentru diferentierea dintre realitate si lumea imaginara.
– Faciliteaza cooperarea, dezvoltarea limbajului si a gandirii imaginative.
– Deasemenea, marionetele sunt folosite cu succes in crearea povestilor si ele pot avea roluri semnificative pentru copil, in felul acesta invatand despre sine, dar si despre ceilalti.

Walters ( 2004) subliniaza importanta utilizarii marionetelor si a povestilor create cu ajutorul acestora:
– Incurajeaza comunicarea
– Dezvolta autonomia
– Regleaza emotiile
– Reduc tensiunea
– Ofera structura si consistenta
– Incurajeaza comportamentul de joc / disponibilitatea catre joaca – “ playfulness”
– Incurajeaza dezvoltarea abilitatilor

soriceii de la nr 10
Foto Copyright© Laura- Simona Ciocoiu

Teatrul- Drama

Jocul dramatic este esential in dezvoltarea sanatoasa emotionala, in dezvoltarea gandirii, limbajului si comportamentelor si ajuta copilul sa se reprezinte pe sine si sa se raporteze la relatia cu ceilalti, sa exploreze diferenta dintre realitate si imaginatie.

Constientizarea de sine se dezvolta in interactiunea cu ceilalti
si isi are originea in relatiile timpurii dintre copil si parinti/ adultii care au grija de el.

Astfel, teatrul faciliteaza dezvoltarea conexiunilor fizice si mentale si in felul acesta, copilul isi largeste campul cunoasterii, isi dezvolta limbajul si capacitatile imaginative, creative.

Prin urmare, abordarea creativa in terapia copiilor cu TSA este esentiala pentru o dezvoltare compensatorie care sa faciliteze integrarea in comunitate.

Copyright© Laura- Simona Ciocoiu