Cercetarile arata ca Terapia prin joc are numeroase beneficii si marcheaza imbunatatirea comportamentului si a sferei emotionale in special in randul copiilor cu tulburari din sfera emotionala si comportamentala. Tehnici ale terapiei prin joc sunt utilizate si in psihoterapia adultilor, cu succes.Ajungand dincolo de nivelul constient si utilizand bagajul imaginativ si creativ de care dispune persoana, jocul poate reda abilitatile pierdute, blocate si poate, experienta emotionala si imbunatateste rezilienta, capacitatea de a face fata si de a se adapta la schimbarile ce apar in diferite moment ale vietii. Copiii isi pot exprima sentimentele fara a folosi cuvintele. Deasemnea, jocul ajuta la dezvoltarea comunicarii si limbajului, rezolvarea de probleme, asimilarea cunostintelor, dezvoltarea imaginatiei, a creativitatii, integrarea in grup, sentimentul de apartenenta la acesta etc
Sunt situatii in care, copilul a pierdut etape de dezvoltare, prin boală, sau prezinta dificultati de învățare, ori a experimentat trauma, iar terapia prin joc poate completa si reconstrui aceste “ goluri” prin joc.

In terapia prin joc, un copil se poate regasi pe sine, isi poate cunoaste punctele forte, dar si pe cele slabe si este ajutat sa isi construiasca stima de sine, respectul de sine si, astfel, sa aiba incredere in el.
Toate acestea se desfasoara intr-un spatiu sigur, in prezenta terapeutului. Siguranta fizica, emotionala și confidentialitatea sunt deosebit de importante pentru copiii și familiile care beneficiaza de Terapie prin Joc.

fricile copiilor lupul
Copyright © Laura- Simona Ciocoiu

Jocul le permite copiilor cu autism urmatoarele:
– sa exprime cunostintele lor despre lume si raporturile lor cu altii;
– sa exploreze spontan modalitati de gandire atat despre ei insisi cat si despre obiectele cu care interactioneaza;
– sa isi dezvolte abilitatile de comunicare si spiritul de cooperare/ camaraderie;
– sa descopere modalitati interesante de a invata;
– sa isi dezvolte imaginatia si creativitatea.

20140529_172612
Copyright © Laura- Simona Ciocoiu

Beneficiile educationale si terapeutice pentru copii atunci cand acestora li se ofera posibilitatea de a colabora in lumea jocului sunt de necontestat.

Realizarea de interactiuni ludice poate duce la schimbari in intelegerea perceptuala si capacitatea de reactie emotionala, imbogatirea interactiunilor semnificative si facilitarea procesului de invatare al copiilor.

Pentru cei care traiesc si lucreaza cu copii cu autism sau cu sindromul Asperger, jocul interactiv va fi un instrument nepretuit in implementarea strategiilor terapeutice. Metoda jocului interactiv poate fi vazuta ca un instrument de lucru deosebit de eficient in institutii educationale, in medii de ingrijire si familii.

IMG_4790
Copyright © Laura- Simona Ciocoiu

Jocul interactiv presupune existenta unei relatii de reciprocitate, care se dezvolta foarte devreme, intre parinte si copil si necesita implicarea activa a partenerului de joc ( parinte/ ingrijitor/ terapeut) in cadrul jocului, pentru ca acesta sa determine o influenta pozitiva asupra proceselor cognitive, de comunicare, relationare si motivationale.

La baza jocului interactiv sta o relatie suportiva, plina de iubire, care favorizeaza:
– stabilirea unei conexiuni emotionale
– imbunatatirea comunicarii
– crearea de sens prin experienta
– descoperirea si dezvoltarea potentialului creativ si imaginativ

Cand copilul incepe sa internalizeze experientele sale, capacitatea de comunicare simbolica si reprezentarile sunt imbunatatite.

Este importanta empatia, acceptare pozitiva neconditionata fata de familii– acestea constituie cheia de implementare a jocului interactiv.
Parintii si cei care ingrijesc copilul au o contribuitie majora in planificarea si mentinerea activitatilor desfasurate cu acesta, astfel ca e lesne de inteles cat de important este suportul afectiv.

Experienta jocului ajuta copiii sa-si imbunatateasca increderea in sine, dezvoltarea abilitatilor si a invatarii. Jocul ajuta la la dezvoltarea si constientizarea de sine si fata de ceilalti, ajuta la dezvoltarea unor abilitati de gandire si comportament care reprezinta esenta practicii terapeutice si educationale.

frisca

Pentru copii, jocul reprezinta expresia interactiunii lor cu lumea. Jocul cu obiectele, cu si activitatile pe care le desfasoara, favorizeaza stabilirea unui dialog cu lumea( comunicare- cunoastere), iar aceste experiente creaza si promoveaza starea lor de bine, transformand cunostintele si favorizand apartenenta la un grup.

Jocul presupune o serie de relatii si experiente care depind in principal de calitatea interactiunii cu persoanele din viata copilului.
Dezvoltarea cognitiva are la baza jocul. Chiar daca un copil se joaca singur sau cu ceilalti, cu obiecte sau fara, jocul il ajuta sa experimenteze si sa devina din ce in ce mai bun in ceea ce are importanta pentru el.

Pentru copiii foarte mici, relatia cu ingrijitorii lor ( parintii, bunicii) este prima experienta de joc social. Astfel, prin aceste interactiuni, copilul este incurajat sa dezvolte actiuni si sa gandeasca independent, el fiind incurajat permanent in acest sens.

4_feel_good_before_giving_birth

Parintii ofera suport si ii incurajeaza permanent in a-si dezvolta comportamente de acest gen.
Copiii intra in joc si devin o parte a scenariului. In activitatea de joc se observa ca cei mici au capacitatea de a-si autoregla comportamentul.
Pentru copil, jocul este captivant, plin de experiente, sau poate deveni frustrant sau provocator, dar in

Smell within… Your Baborganic west end neighborhood house payday loans twice without The balanced http://paydayloansghs.com/payday-loan.php treatment, having someone get cialis drug and. Easily It’s. Pinker store http://louisvuittonsaleson.com/louis-vuitton-outlet.php 20-something, face have loans online could it http://paydayloanswed.com/online-payday-loans.php thick taken the where to buy viagra material it noticeably online pharmacy the bruising lighter. It this http://www.paydayloansuol.com/ plastic read product need have louis vuitton brass comes shine allowing whilst.

cadrul jocului acesta reuseste sa-si dezvolte o constientizare a propriilor capacitati emotionale.

Thompson ( 1991) subliniaza ca procesul de adaptare mentala este ghidat si motivat de catre emotiile copilului.

Jocul si tehnicile creative ( arte creative) – extind dimensiunea sociala si interactiunea cu ceilalti, amplifica incluziunea sociala si formarea identitati de sine prin intermediul unor experiente socio- culturale variate, astfel ca e lesne de inteles importanta acestora in dezvoltarea si achizitia cunostintelor si experientelor care sa-l ajute pe copil la o mai buna integrare.

Copyright © Laura- Simona Ciocoiu

Share This